Voor de leerkracht

Titel:  Een Multiculturele samenleving

Onderwerp: Verschillende culturen

Schooltype: Basisonderwijs  

Groep: 6/7/8

Vakgebieden: Levensbeschouwing, aardrijkskunde en ICT 

Uitvoering: Individueel en in twee- of drietallen

Tijdsinvestering: 3 x 30 minuten

Opbrengst: Een PowerPoint presentatie over een andere cultuur

Leerpunten: Via internet onderzoeken de kinderen:

  • wat cultuur is;
  • wat een multiculturele samenleving is;
  • hoe het komt dat Nederland een multiculturele samenleving is;
  • welke wereldreligies er zijn;
  • wat normen en waarden betekenen. 

Extra materialen die nodig zijn: een werkblad

WebQuest maker: Elise Lodder

 

Lesdoelen:

Les 1: Een multiculturele samenleving

De leerlingen doen onderzoek m.b.v. het internet. Sommige bronnen zijn al gegeven, sommige bronnen zijn nog niet gegeven. 

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen wat cultuur inhoudt;
  • weten de leerlingen wat een multiculturele samenleving is en hoe deze is ontstaan in Nederland;
  • weten de leerlingen wat gastarbeiders zijn.

Les 2: Religies & Normen en waarden

De leerlingen doen onderzoek m.b.v. het internet en de gegeven bronnen.

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen welke wereldreligies er zijn;
  • weten de leerlingen de  betekenis van normen en waarden;
  • hebben de leerlingen hun eigen belangrijkste waarde beschreven.

Les 3: Een PowerPoint presentatie maken

De leerlingen doen onderzoek m.b.v. het internet en maken gebruik van PowerPoint. De bronnen zijn niet gegeven.

Aan het einde van de les;

  • weten de leerlingen hoe zij m.b.v. het internet informatie kunnen verzamelen;
  • weten de leerlingen iets over een andere cultuur;
  • kunnen de leerlingen (nog beter) met bronnen werken en deze in hun eigen woorden zetten.

Hierboven staan de les doelen beschreven, naast deze lesdoelen, zijn er ook een aantal algemene doelen:

  • De leerlingen kunnen met behulp van het internet vragen beantwoorden.
  • De leerlingen kunnen een PowerPoint presentatie maken en hierbij ook nuttige foto's en informatie toevoegen.
  • De leerlingen kunnen diverse soorten bronnen gebruiken en deze ook omzetten in hun eigen woorden.
  • De leerlingen zijn bezig met de basisvaardigheden: waarnemen, traditie hanteren, verbeelden, redeneren en communiceren.
  • De leerlingen leren samenwerken door bij les 3 een PowerPoint presentatie te maken in groepsverband.

 

Sociaal-emotionele, morele en levensbeschouwelijke ontwikkeling:

De sociaal emotionele ontwikkeling wordt ontwikkeld. De leerlingen vormen hun eigen mening, maar ze communiceren ook met elkaar over de antwoorden. Ze maken de eindopdracht in twee- of drietallen waarbij communicatie erg belangrijk is.

De morele ontwikkeling wordt tijdens deze webquest gestimuleerd door de les over normen en waarden. Iedere leerling krijgt vanuit huis andere normen en waarden mee, waarbij het morele besef ontwikkelt wordt. Tijdens deze webquest zullen de leerlingen een andere kijk gaan krijgen op de wereld en zo ook op hun eigen normen en waarden.

De levensbeschouwelijke ontwikkeling wordt ook voortdurend ontwikkeld. Iedereen heeft een levensbeschouwing. Tijdens deze webquest zullen bij sommige leerlingen de kijk op de wereld gaan veranderen, hierbij verandert automatisch de levensbeschouwing van de leerling.

 

Basisvaardigheden:

Tijdens de webquest ontwikkelen de leerlingen een aantal basisvaardigheden:

  • Waarnemen: door te kijken naar afbeeldingen en eventuele video's.
  • Traditie hanteren: door verbanden te leggen met hun eigen ervaring. Ook wordt er naar tradities/rituelen gekeken bij verschillende culturen.
  • Verbeelden:  door het koppelen van de symbolen aan de juiste wereldreligie.
  • Redeneren: door het geven van definities, mening geven en onderbouwen waarom je iets belangrijk vindt.
  • Communiceren: door het maken van een presentatie in twee- of drietallen, ook de eigen mening verwoorden en hierover praten valt onder deze vaardigheid.

 

Andere vakgebieden:

Deze WebQuest sluit aan bij het vak ICT,  omdat de leerlingen aan de slag gaan met een website waarbij ze gebruik moeten maken van andere internetbronnen. De leerlingen moeten de juiste informatie vinden op het internet, zodat ze antwoord kunnen geven op de vraag. In de laatste les maken de leerlingen een PowerPoint, hierbij is ICT een belangrijk onderdeel. De leerlingen gaan op zoek naar informatie en afbeeldingen, deze plaatsen zij in de PowerPoint. Vervolgens delen ze de PowerPoint via email met de leerkracht.

Er komen dus allerlei ICT-vaardigheden aan bod bij het maken van deze WebQuest.

Ook aardrijkskunde sluit aan bij deze WebQuest. Cultuur en multiculturele samenleving zijn twee belangrijke begrippen bij het vak aardrijkskunde.  Ook het cultuurgebied komt terug in de WebQuest lessen, hierbij wordt er van de kinderen verwacht dat ze de topografie van de wereld kennen. Je zou deze WebQuest dus als verrijking kunnen aanbieden bij een aardrijkskunde les.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb